پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

وکیل معاضدتی چه زمانی درخواست میشود؟

۵ بازديد
در جایی که خواهان توان مالی ندارد، طبق دادخواست و دعوای حقوقی مهم آن درخواست وکیل معاضدتی می دهد و دادگاه شرایط مالی فرد را بررسی کرده و اگر واقعا شخص توانایی پرداخت نداشت، آن را به کانون وکلا معرفی می کند. این روال، خاص امور مدنی، دادخواست ها و مطالبه وجه است در حالی که در امور مهم کیفری دادگاه الزاما برای متهم چه وکیل بخواهد چه نخواهد وکیل تسخیری برای او مشخص می کند و از میان فهرست کانون وکلا یا ماده ۱۸۷ یک وکیل را با توجه به سابقه کاری و تخصصی حرفه ای به عنوان وکیل تسخیری معرفی می کند.
 
 
عرفا هر کدام از وکلا موظف هستند سالانه ۳ مورد وکالت تسخیری را بپذیرند و این وظیفه و تکلیف هر وکیل است و وکلای تسخیری موظف اند در مقابل مسوولیت و تکلیف شان متعهد باشند
 
 
وظایف وکیل تسخیری :
 
1.پیش از جلسه رسیدگی یا به عبارت بهتر پیش از شروع به دفاع از موکل خویش با مطالعه پرونده و نیز گفتگو با متهم پرونده ای که وی به عنوان وکیل او انتخاب شده است ضمن اطلاع کامل از موضوع پرونده و اتهام یا اتهامات مطرح شده در آن و نیز آشنایی کامل با متهم وتدقیق در صحت و سقم اظهارات موکل بتواند به نحو شایسته تری از موکل خویش دفاع کند.
 
2- پس از مطلع شدن از موضوع اتهام نسبت به جمع آوری ادله متقن و کافی همچنان که در سایر پرونده ها اقدام نموده و متعصبانه برخورد می نماید، اقدام کند.
 
3- وکلا باید بدانند همان مرجعی که (به معنای عام) به آنها اجازه وکالت داده است (قانونگذار) و چنین حقی را برای ایشان قائل شده، همان مرجع نیز وظیفه دفاع از این گونه متهمان را به طور رایگان به عهده آنها قرار داده است.
پس بر آنان است صرف نظر از وقوع یا عدم وقوع جرم از ناحیه موکل به وی به چشم یک انسان نگاه کرده و از هیچ تلاشی در جهت دفاع از او دریغ نکنند. بدیهی است وکلای محترم تسخیری در چنین پرونده هایی با فراغ بال و خیالی راحت تر می توانند به دفاع از موکلین خویش همت گمارند، چرا که دیگر شائبه خوردن این برچسب که وکلای دادگستری با گرفتن حق الوکاله از گناهکاران و متهمان دفاع می کنند و به اصطلاح درصدد ناحق کردن حق هستند را ندارند و از این اتهام نیز مبرا می شوند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.