جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

نقش وکیل تسخیری

وکالت مطلق

نقش وکیل تسخیری

۳ بازديد
نقش و وظیفه وکیل در محاکم:
وکیل با جمع آوری ادله کافی قاضی را در کشف حقیقت و رسیدن به نتیجه صحیح هدایت می کنند و چه بسیار پرونده هایی که به علت عدم آشنایی اصحاب دعوا و طرفین شکایت به موارد قانونی و به علت عدم استفاده از وکیل در پرونده ها نتیجه و ثمره قانونی موثری حاصل نمی شود.
 
 
وظیفه وکیل این است که پیش از جلسه رسیدگی و قبل از دفاع از موکل خود با مطالعه پرونده و گفتگو با متهم پرونده ضمن اطلاع کامل از موضوع اتهامات و نیز آشنایی کامل با متهم با توفیق در صحت و سقم اظهارات موکل بتواند به نحو شایسته ای از موکل خویش دفاع کند.
 
 
شرایط گرفتن وکیل تسخیری در جرائم سنگین:
 
1.در جرائم مهمی که مجازات آنها قصاص نفس، اعدام رجم و حبس ابد است حضور وکیل در جلسه های دادرسی الزامی می باشد چون نتیجه دادرسی، اعمال مجازات مهم و سنگین است. قانونگذار در تبصره یک ماده ۱۸۶ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1378جرائمی را که می بایست متهم با وکیل تسخیری در دادگاه حاضر شود را برشمرده و درخصوص این جرائم متهم می بایست با وکیل در دادگاه حاضر شود.همچنین در تبصره 2 ماده 190قانون ایین دادرسی کیفری جدید مصوب 1392،بیان شده است که : در جرایمی که مجازات آن سلب حیات یا حبس ابد است، چنانچه متهم اقدام به معرفی وکیل در مرحله تحقیقات مقدماتی ننماید، بازپرس برای وی وکیل تسخیری انتخاب می کند.
 
2.به لحاظ مقررات وکیل تسخیری با وکیل تعیینی (وکیلی که خود متهم انتخاب می کند) هیچ تفاوتی ندارد و تمامی اختیارات وکیل تعیینی را دارد و تنها تفاوت آن در منشأ تعیین است و وکیل تسخیری نیز تمام توان و تلاش خود را در جهت احقاق حقوق متهم مصروف می کند
 
3.درخصوص حق الزحمه این وکیل متهم تکلیفی ندارد و در این گونه موارد دادگاه مبلغی را از ردیف های مربوط به بودجه دادگستری پرداخت می کند
تنها در امور کیفری وکیل تسخیری استفاده می شود و در امور حقوقی از وکیل معاضدتی استفاده می شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.